Woman

"Never offend a woman
For God counts her tears.
Woman was made from the rib of man,
She was not created from his head to top him,
Nor from his feet to be stepped upon,
She was made from his side to be close to him,
From beneath his arm to be protected by him,
Near his heart to be loved by him"



8.07.2010

PEAKATE ehk HIJAB?!

Autor: Sirli Jüris-Nofal
Teema mis kindlasti pakub huvi just mitte-moslemist lugejatele, sest nii palju kui loen artikleid moslemite kohta ja nende kommentaare eestlaste poolt siis just hidjab on see, mis häirib neid vist kõige rohkem....ja üleüldse euroopas arvatakse hidjab olevat sümbol naise rõhumisest Islamis.Kas siis ikka on nii,et peakatet ehk hidjabi ei eksisteerinud judaismis või kristluses?
Vastavalt Rabbi Dr.Menachem M.Brayer raamatu "The Jewish woman in Rabbinic literature" kirjapanekule, oli juudi naistele kohustus oma pea katta enne välja minekut,isegi näo katmine nii et ainult üks silm on nähtaval.Dr.Brayer tõi välja mõnede kuulsate rabbide ütlemised:
"It is not like daughters of Israel to walk out with heads uncovered" ja "Cursed be the man who lets the hair of his wife be seen....a woman who exposes her hair for self-adornment brings poverty."
Nende seadus keelab õnnistamise ja palvetamise, kui ruumis viibib peakatteta naine, sest katmata naise juuksed vastavad "alastiolekule".
Dr.Brayer mainib ka:"During the Tannaitic period the Jewish woman's failure to cover her head was considered an affront to her modesty.When her head was uncovered she might be fined four hundred zuzim for this offence."
Dr.Brayer mainib ka, et naise peakate ei ole alati arvesse võetud kui tema tagasihoidlikkus.Mõnikord hidjab oli luksuse ja esiletõusmise sümbol naistele, kes olid kõrgemast seisusest.Samas näitas hidjab ka, et naine oli kättesaamatu ja oma abikaasa omand.
Hidjab tähistas naise respekti enda vastu ja sotsiaalset staatust.Naised madalamast klassist kandsid hidjabi tihtipeale, et anda endast, kui kõrgemast klassist naise muljet.Elukutselistel prostituutidel oli keelatu katta oma peab hidjabiga.Samas, prostituudid kandsid spetsiaalset peakatet, et naha valja natukenegi austusvaarsemad.Juudi naised kandsid peakatteid kuni 19nda sajandini euroopas, kuni kohalik kultuur ja tavad selle viimaks eemaldasid.Euroopalik elustiil ja surve sundis juuditare välja minema paljapäi ja paljud naised avastasid, et parukas on üx viis kuidas oma pead katta.Tänapaeval juuditarid ei kata oma pead v.a. sünagoogis ja mõnes sektis kantakse veel ka parukat.


Kui võtame kristlaseid, siis on kõigile teada, et nunnad kannavad peakatet juba sadu aastaid aga see ei ole k6ik.St.Paul Uues Testamendis tegi mõned väga huvitavad tähelepanekud peakatte kohta:
"Now i want you to realize that the head of every man is Christ,and the head of the woman is man,and the head of the Christ is God.Every man who prays or prophesies with his head covered dishonours his head.And every woman who prays or prophesies with her head uncivered dishonours her head-it is just as though her head were shaved.if a woman does not cover her head,she should have her hair cut off;and if it is a disgrace for a woman to have her hair cut off or shaved off,she should cover her head.A man ought not to cover his head,since he is the image and glory of God;but the woman is the glory of man.For man did not come from woman,but woman from man;neither was man created for woman,but woman for man.For this reason,and because of the angels,the woman ought to have a sign of authority on her head."(1 Corinthians 11:3-10)
St.Paul põhjendas peakatet kui mehe autoriteedi esindajat,kes oli Jumala peegelpilt ja kellejaoks ning kellest oli naine loodud.St.Tertullian kirjutas:
"Young women,you wear your veils out on the streets,so you should wear them in the church,you wear them when you are among strangers,then wear them among your brothers...."
Katoliiklik kirik nõuab ka veel tänapaeval, et naised kirikus kannaks peakatet.
Kui kõiki neid tõendeid, mis ülevalpool kirja sai pandud,vaadata siis on selgesti näha, et Islam ei leiutanud peakatet.Samas aga Islam toetab seda.Quran suunab usklikke mehi ja naisi oma pilke langetama ja olema tagasihoidlik ning usklikele naistele katma oma pead, kaela ja rinda:
"Ütle usklikele meestele,et nad käiksid,silmad maas, ja hoiaksid oma süütust.See on voorsulikum nende jaoks.Jumal teab,mis nad teevad.Ütle usklikele naistele,et nad käiksid,silmad maas ja hoiaksid oma süütust.Ärgu naidaku nad oma võlusid peale nende mis muidu nähtaval.nad varjaku pead katva rätikuga väljalõige rinnal ja ärgu näidaku oma võlusid ühelegi peale oma meeste,isade või äiade või oma poegade või oma meeste poegade või oma vendade või oma vendade poegade või oma õdede poegade,või oma pere naistele või orjadele või meesteenijatele,kes ei kiimle või lastele,kel pole taipu naiste alastusest;nad ärgu jätku nähtavale oma jalgu nii,et peidetud võlud nähtavale saaksid.Pöörduge ,k6ik usklikud,Jumala poole palvega andeksandmisest,siis võib olla et saate õnnelikuks" (Quran 24:30,31)
Quran on väga selgesõnaline,et hidjab on nõutud ja vajalik tagasihoidlikuse pärast.Miks aga on tagasihoidlikus tähtis?Quran on ka selles osas väga täpne:
"O Prophet,tell your wives and daughters and the believing women that they should cast their outer garments over their bodies(when abroad) so that they should be known and not molested."(Quran 33:59)
Tagasihoidlikuse mõte on kaitsta naisi pideva kriitika eest või siis lihtsamalt oeldes on tagasihoidlikkus naise kaitse.Seega hidjab ehk peakate Islamis on mõeldud naise kaitsmiseks .Peakate Islamis ei ole selleks, et näidata mehe autoriteeti naise üle nagu oli seda kirstlaste peakate...ka ei ole Islami peakate luksuse või kõrgklassi sümbol nagu oli Judaismis.Islami filosoofia on, parem olla kaitstud kui hiljem kahetseda.Quran on väga huvitatud naiste keha kaitsmisest ja ka nende reputatsiooni kaitsmisest ja näiteks mees, kes esitab naisele valesüüdistuse kõlblusetuses, saab mitmekordse karistuse:
"Neid,kes laimavad süütuid naisterahvaid,kuid ei too sealjuures nelja tunnistajat,nuhelge kaheksakümne piitsahoobiga ja ärge võtke neid iial enam tunnistajaks,sest nad on teinud ülekohut"(Quran 24:4)
Kui nüüd võrrelda seda karistust naise solvamise eest Piibli karistusega:
"If a man happens to meet a virgin who is not pledged to be married and rapes her and they are discovered,he shall pay the girl's father fifty shekels of silver.He must marry the girl,gor he has violated her.He can never divorce her as long as he lives."(Deut.22:28-30)
Siit jaab üle nüüd küsida, et keda siis nagu karistatakse, kas meest kes maksis trahvi või tüdruk,kes on sunnitud elama oma vägistajaga kuni oma elu lõpuni?Ja veel suurem küsimus oleks:milline suhtumine on kaitsvam naistele,kas Qurani sirgjooneline suhtumine või Piibli puudujääv suhtumine???


Moslemi naine

Õigeusu naine (Gruusia)

Juudi õigeusu naine

No comments:

Post a Comment